VÅR KLASS

av Tadeusz Slobodzianek
i regi av Natalie Ringler

Medverkande: Lina Englund, Lena Nilsson, Monica Stenbeck, Michael Jonsson/Simon Reithner, Freddy Åsblom, Carl Magnus Dellow, Johan Wahlström, Pierre Wilkner/Claes Ljungmark, Peter Luckhaus, Hannes Meidal/Joakim Gräns.

VÅR KLASS hade skandinavisk urpremiär på Teater Galeasen den 27 september 2013. Uppsättningen har rönt stor uppmärksamhet, även utan för Sveriges gränser, och hyllades av en enig kritikerkår. Föreställningen stod också i fokus när kulturredaktionerna summerade nämnda teaterår och Teater Galeasen nominerades bl.a. till DN:s Kulturpris och mottog Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris.

Vi får följa en polsk skolklass på tio barn – bestående av både katoliker och judar – från början av 1930-talet fram till vår tid. Smärtpunkten i pjäsen är det som utspelade sig i den lilla polska byn Jedwabne den 10 juli 1941. Den varma sommardagen mördade den ena halvan av byns befolkning den andra. Massakern utgjorde kulmen på en rad antijudiska pogromer som genomfördes efter Tysklands anfall på Sovjetunionen 1941, vilka i sin tur hade ockuperat delar av Polen sedan 1939. Demokratin och självstyret i landet var med andra ord helt satt ur spel. I sextio år löd historieskrivningen att det var tyskarna som gjorde det. Idag vet vi att det var byborna själva, alltså grannar som mördade grannar. De som inte själva var med stod bredvid och tittade på.

Men pjäsen skildrar inte enbart en historisk katastrof. Ytterst handlar VÅR KLASS om något så svårt som hur och vad det är att vara människa; det är inte en historia om ondska kontra godhet utan ett klarläggande av ett förlopp som inbegriper både offer och förövare. Ingen mänsklig relation är enkel, ingen är enbart skyldig eller oskyldig.

Kan hända är Slobodzianeks pjäs särskilt viktig för oss i Sverige, eftersom vi i så hög grad saknar egna minnen och upplevelser av krig och faktiskt också närkontakt med vår europeiska historia. Vi tror gärna att det inte handlar om oss. Det gör det förstås. Att vara neutral, passiv, åskådare – eller att glömma – är ju också det en aktiv handling. Och även om de historiska förutsättningarna har förändrats är de mänskliga mekanismer som är i rörelse i pjäsen, tyvärr, inte historiskt unika. Det räcker med att vi påminner oss om vad som händer på många platser runt om i världen just nu.

VÅR KLASS är en pjäs som inte släpper taget om en. Den är oroande, fruktansvärd, skoningslös. Och absolut nödvändig.

Teater Galeasens uppsättning sker i samarbete med Dramaten, Postkodlotteriets Kulturstiftelse och Polska Institutet.

Presskontakt: 
Sophia Artin, 070-610 57 12, sophia@galeasen.se
Joakim Karlsson, 070-7363166, joakim@galeasen.se